Van garageverkoop tot premium partner

Vonk en Co 22-04-24

Van garageverkoop tot premium partner
In het grote Friese gezin waar Aloys opgroeide draaide de Miele van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Zelf schafte Aloys zijn eerste tweedehands Miele aan toen hij op zeventienjarige leeftijd uit huis ging. Jaren later stuitte Aloys in Amsterdam op een garage vol gebruikte wasautomaten en daar kocht hij zijn tweede Miele wasmachine met een hoger toerental. Zo begon het ondernemersavontuur voor Aloys.

INTERVIEW ALOYS SPIJKERMAN, MIELE WITGOED CENTER
De oude wasmachine verkocht hij al snel via een advertentie in de Via Via, de Amsterdamse marktplaats. Er kwamen zoveel reacties binnen dat uiteindelijk alle Miele’s uit de garage door Aloys werden verkocht. De verkoop van tweedehands machines ging onverminderd door en in 2000 besloten Aloys Spijkerman en jeugdvriend Siebe Postma in Amsterdam een eigen winkel te beginnen in Miele occasions.

“Toentertijd verklaarde iedereen ons voor gek, een winkel in Amsterdam beginnen. Maar ik zag de voordelen er wel van. De verkoop van de machines verliep prima zonder de winkel, maar de service en losse onderdelen gaan toch makkelijker met een fysieke winkel. In 2003 bezochten we Miele Nederland en enige tijd later stapte onverwacht de grote man van Miele bij ons de winkel binnen. Hij had goede verhalen over ons gehoord… Vanaf dat moment kon ik ook nieuwe Miele machines gaan aanbieden en mochten we ons Premium Partner gaan noemen.”

Ondanks alle ontwikkelingen is er ook veel bij het oude gebleven: reparaties aan huis blijven en verkoop in de winkel vindt nog steeds plaats. Aloys vertelt: ‘We repareren alles wat onder de garantie van Miele valt en we mogen alles verkopen wat de naam Miele draagt. Onderdelen, stofzuigercassettes, ontkalkingstabletten worden nog steeds in de winkel verkocht en mensen met een kleinere portemonnee kunnen nog steeds terecht voor een Miele occasion; immers, uiteindelijk wil iedereen een Miele.’

De Amsterdamse manier

Een winkel in Amsterdam betekent ‘altijd doen wat je zegt’. Een ontevreden klant wil je niet hebben, het is toch ons kent ons.. ook in de grote stad. Amsterdammers zijn eigenlijk heel relaxed, dit komt omdat ze zelf veel zijn gewend. Als je in Amsterdam wat later bij een afspraak bent, hoef je dat echt niet uit te leggen. De truc is om zelf altijd relaxed blijven, laat je niet opjagen. We zitten in een zijstraat van een winkelstraat, dus het is altijd vol en chaotisch.

“Vonk en Co levert gemiddeld twee tot drie keer per week wasmachines en drogers bij het Witgoed Center Amsterdam. Onze ‘vaste chauffeur’ Martijn komt wekelijks bij ons bezorgen, we hebben een goede band met elkaar opgebouwd. Aloys haalt aan dat alle chauffeurs van Vonk zorgen voor goede service. Er is veel vertrouwen, Vonk maakt de planning zelf en hoeft geen rekening te houden met onze openingstijden. We weten dat de machines altijd netjes worden neergezet. En eerlijk is eerlijk, er gaat ook weleens iets mis. Er zijn eens twaalf apparaten verkeerd bezorgd en er wordt heus weleens een wasmachine op de plek van een droger neergezet.

Maar Vonk is een partij die dit meteen netjes oplost. Ook werken ze met een handige site waarop wij kunnen zien wanneer en door wie iets bezorgd is of we bellen Martijn gewoon rechtstreeks. Op die manier lossen we alles snel weer op met elkaar.”

Link gekopieërd!