INTERVIEW RALPH HOEFMAN, TB TRUCK & TRAILER SERVICE
In 1934 nam de heer Van Tilburg een klein garagebedrijf over in het centrum van Breda. De onderneming is uitgegroeid tot een internationale organisatie in de automotive- en truckbranche. De derde generatie, mevrouw Bastianen, is nog altijd betrokken bij de organisatie. Directeur Ralph Hoefman vertelt over de toekomstvisie van TB Truck & Trailer service.
Directeur Ralph Hoefman: “Als we kijken naar comfort, techniek, kwaliteit en prijs, komen wij steeds tot dezelfde conclusie; voor de ultieme chauffeurs-ervaring moet je DAF hebben. Eerlijk is eerlijk, helemaal objectief zijn we natuurlijk niet. DAF stroomt al generaties lang door het bloed van ons familiebedrijf. Onze ruim 50-jarige samenwerking met Vonk hebben we niet alleen te danken aan de kwaliteit van DAF. Als familiebedrijf snappen we elkaar, we komen onze afspraken altijd na. We hebben onderling een nette manier van zakendoen.”
ZERO-EMISSIE: LOGISTICS VALLEY
Steeds meer Europese gemeenten kondigen aan dat binnenstedelijke gebieden in de toekomst alleen toegankelijk zullen zijn voor emissievrije voertuigen, waardoor volledig elektrische vrachtwagens noodzakelijk worden. De olie raakt op en diesel zal van minder belang worden omwille van het milieu. Vanaf 2025 mag je met diesel al een aantal binnensteden niet meer in. Ook Vonk en Co rijdt vanaf begin 2024 met een elektrische vrachtwagen van TB Truck & Trailer Service. In deze proefperiode kan Vonk in de praktijk ontdekken wat voor vragen de planning stelt, waar de chauffeurs tegenaan lopen en hoe je het meest efficiënt kunt rijden.
Hoefman: Stephan heeft een serieuze rol ingenomen in de energietransitie. Zowel voor het lokale industrieterrein als voor zijn eigen onderneming. Hier is lef voor nodig, je gaat investeren en weet van tevoren niet welk resultaat er is. “Als ondernemer heb je de plicht op tijd klaar te zijn voor de elektrificatie. Tegelijkertijd moet het wel betaalbaar zijn, en laten we vooropstellen dat dat nu nog niet het geval is. Op dit moment is de investering voor een nieuwe truck nog drie keer zo hoog als een normale truck. De logistieke sector denkt volop over elektrisch rijden na, maar het kan gewoon nog niet altijd uit.
De elektrische truck lijkt nu dé oplossing, maar toch ziet Hoefman dat anders. “Elektrisch rijden geeft inderdaad geen uitstoot, en de stroom kun je ook schoon opwekken. Maar als je straks 100 trucks gaat vervangen, dan kan het stroomnet van de logistieke hotspot in Tiel een dergelijke belasting niet aan.
Waterstof kunnen we maken met zonne-energie en het geeft meteen een grotere actieradius. DAF is bezig met een truck die niet zoals gewoonlijk uit waterstof stroom maakt om te rijden, maar die waterstof als brandstof gebruikt.
“Alles wat wij als TB nu met waterstof doen is bedoeld als investering: wanneer straks de vraag oploopt van ondernemers, willen wij weten wat we ze het best kunnen adviseren. Wat voor bouwkundige maatregelen zijn er nodig om waterstofvoertuigen een bedrijf binnen te kunnen laten? En hoe lang duurt het om een vloot met waterstof vol te tanken? Belangrijke vragen voor ons om te beantwoorden. “Ik denk dat ondernemers straks gaan kiezen welke brandstof ze voor welke activiteit het beste kunnen inzetten. De steden mag je straks niet meer in met diesel en waterstof geeft een grotere actieradius wanneer je van stad naar stad rijdt. De techniek is er al, wij zijn er klaar voor.”